Gymnasiumdag Onderbouw

28 januari 2016

Tijdens de gymnasiumdag onderbouw bezochten we Nijmegen (Noviomagus in de Romeinse tijd). We gingen met de bus. Het programma bestond uit twee delen: een stadswandeling en een bezoek aan het Valkhofmuseum met een tentoonstelling over de high tech Romeinen.
IMG 3682
In het museum keken we een korte film als inleiding op de verschillende onderwerpen die je in het museum kon bekijken.
In het museum bezochten we de tentoonstelling over high tech Romeinen en deden een speurtocht door de tentoonstelling van oude Romeinse vondsten. In de tentoonstelling over high tech Romeinen stonden kleine paviljoens over verschillende onderwerpen; water, luxe, onderweg, machines, enzovoorts. In de paviljoens kon je actief aan de slag met de technische vondsten van de Romeinen: hijskranen uitproberen/ een boog proberen na te bouwen, proberen het water over de aquaducten te laten stromen/ schieten met een Romeinse balista of scorpio/ roeien in een Romeins schip en nog veel meer. Tijdens de tentoonstelling zijn we ook op zoek gegaan naar informatie over het onderwerp waar we een poster over aan het maken zijn.
Bij de speurtocht over oude vondsten kreeg je per groepje een tablet waarop vragen te zien waren die je zoekend ergens in dat deel van het museum kon beantwoorden. Per goed antwoord kreeg je punten en na alle vragen moest je een woord invullen en daarna kreeg je te zien hoeveel punten je had gehaald.
IMG 3693
Onze klas maakte eerst een stadswandeling, per groep kreeg je een kaart met daarop 15 cijfers die allemaal een historische monument waren. Van die monumenten moest je een zo creatief mogelijke foto maken. Voor de wandeling kreeg je drie uur de tijd, wij waren binnen de tijd klaar waardoor we nog wat vrije tijd hadden.

Na een gezellige en leerzame dag gingen we weer terug naar school.

Mirjam en Zoë

Bekijk hier het fotoboek.

Contact

Mendelcollege                       
Pim Mulierlaan 4                       
2024 BT Haarlem
023 - 52 58 421
info@mendelcollege.nl

 

 

Ontdek je talenten