5H Berlijn

4 november 2016

IMG 6792
Met ontzettend veel zin, volle tassen en een interessant programma voor de boeg, stapten 67 5-havoleerlingen in alle vroegte in de bus op weg naar Berlijn. Het eerste dat we in Berlijn deden was kennismaken met de gastmutti’s und gastvati’s. Nog een beetje verlegen maar met een vriendelijke glimlach gingen de Mendeliers op pad om hun gastgezin en hun woning te leren kennen.

Op dinsdagochtend maakten we de eerste van twee grote stadswandelingen. Ze voerde ons langs historische hoogtepunten van Berlijn. Een verzameling van plekken en gebouwen die in de Tweede Wereldoorlog, de Koude Oorlog en het herenigde Berlijn een rol hebben gespeeld, hebben we bezocht. Onderweg een vrolijke onderbreking om even op te warmen: een heiße Schokolade mit Sahne ging er bij 8 graden wel in!
Na de onderbreking verder gewandeld langs onder andere de Brandenburger Tor met als eindpunt Potsdamer Platz. ’s Middags hebben we het voormalig concentratiekamp Sachsenhausen bezocht. In kleine groepen kregen we een indrukwekkend beeld van de ontberingen die daar hebben plaatsgevonden. We hadden er langs rond willen lopen maar de bus moest ons weer terug brengen naar Berlijn. ’s Avond was er tijd voor ontspanning in een kroegje in onze wijk Hohenschönhausen.

Op woensdag zijn de leerlingen aan de slag gegaan met hun wandeling voor het vak CKV. De route werd gelopen en de opdrachten netjes uitgevoerd. ’s Middags zijn we na de lunch naar het langste stuk Berlijnse Muur gereisd wat er nu nog staat. Helaas werd de geplande groepsfoto door de regen onmogelijk. Snel door naar onze pizzeria waar we zijn opgewarmd en lekker hebben gegeten. Want ’s avonds stond één van de hoogtepunten van de reis op het programma: een bezoek aan de Blue Man Group. Een spectaculaire en interactieve voorstelling vol muziek, illusie, acrobatiek en humor. Een mooi slot van een lange dag in Berlijn.
De laatste volledige dag in Berlijn begon met de tweede stadswandeling. De docenten namen hun groepje mee door Oranienburger Straße met als eindpunt Alexander Platz. Wederom een mooie wandeling door een cultuur-historisch bijzonder gedeelte van de stad. Onze buschauffeur bracht ons vervolgens naar het Olympiastadion, waar we een rondleiding kregen over de geschiedenis van dit in 1936 voor de Zomerspelen gebouwde complex. Met een omweg kwamen we te laat aan bij de laatste activiteit: de slotavond! Na het buffet werd de muziek aangezet en werd het nog gezelliger…
Op vrijdag zijn we om 09.00 uur vertrokken en kwamen we rond 20.00 uur terug bij het Mendelcollege. Vele ervaringen rijker en met mooie herinneringen aan een prachtige week in Berlijn.

Bekijk hier het fotoboek.