FAQ

Waarom vraagt de school aan ouders om de chromebooks te betalen? +-

Op die manier is de leerling in alle opzichten ‘eigenaar’ van het apparaat. De zorg en verantwoordelijkheid liggen bij de leerling zelf.  Daarnaast blijft het boekenpakket bestaan en hebben we hiervoor dus geen extra ruimte in het budget. De chromebooks zijn een extra, essentieel hulpmiddel (zoals de grafische rekenmachine en de Bosatlas). 

Moet het een chromebook zijn? +-

Ja. Chromebooks zijn sneller en goedkoper dan laptops, ze zijn daarbij minder gevoelig voor virussen. Als alle leerlingen eenzelfde apparaat gebruiken, zorgt dat voor een stabieler netwerk en voor uniformiteit in de klas (zelfde opstarttijd, zelfde apps, zelfde hulp door onze ict-medewerkers).

Waarom wordt lesstof digitaal aangeboden? +-

De papieren schriften en boeken blijven we gebruiken. Om het onderwijs te verbeteren voegen we digitaal lesmateriaal toe. De lessen worden afwisselender, motiveren de leerlingen meer en zorgen voor een hoger leerrendement. 

Daarnaast kan met digitale lesstof beter worden aangesloten bij de individuele leerling. Er kan maatwerk worden geboden als een leerling meer lesmateriaal nodig heeft. De laatste reden is dat in het vervolgonderwijs (hbo, universiteit) al wordt gewerkt met elektronische leeromgevingen. Wij willen onze leerlingen goed voorbereiden op deze manier van lesgeven. 

Krijgt mijn zoon of dochter de hele dag les via zijn chromebook? +-

Nee, de leerlingen zullen niet de hele dag les krijgen via hun chromebook. Juist de combinatie tussen schoolboeken, uitleg door de leerkracht, werken in groepen en werken met de chromebook versterkt elkaar. Het is een aanvulling op en geen vervanging van een lesmethode. Het gaat dus om ‘blended learning’. 

Is er toezicht op wat leerlingen doen met hun chromebook? +-

In de klas kunnen docenten meekijken met de leerlingen. Wat de leerlingen er verder thuis op doen, is niet aan de school. We zijn van mening dat we onze leerlingen, samen met de ouders, moeten leren om verantwoord met ICT om te gaan. 

Waar kan ik het beste een chromebook aanschaffen? +-

Hierin bent u vrij. Het is wel zaak dat de chromebook voldoet aan de vereiste specificaties. Net als veel andere scholen in Nederland werken we samen met The Rent Company. Het heeft voor u en voor de school voordelen: service (snelle reparatie en vervanging bij reparatie), verzekering, kopen of huren, de mogelijkheid om gespreid te betalen (zonder BKR- registratie) en de prijs. Wij hebben deze samenwerking opgestart om de aanschaf van een chromebook eenvoudig te maken.

Wanneer moet ik de chromebook uiterlijk besteld hebben? +-

Om alle bestellingen goed te kunnen verwerken en tijdige levering te borgen is het belangrijk om tussen 31 oktober en 30 november 2019 uw bestelling te plaatsen bij The Rent Company. Kiest u voor een andere aanbieder dan heeft u mogelijk meer tijd. Belangrijk is dat uw zoon of dochter bij de start van 2020 over een chromebook beschikt. 

Als u na 30 november 2019 uw bestelling bij The Rent Company plaatst, wordt de bestelling niet bij de start van 2020 uitgeleverd. Ook moet u rekening houden met extra administratiekosten.

Hoe is de service geregeld? +-

Op school wordt in samenwerking met The Rent Company een servicedesk voor de door hun geleverde chromebooks ingericht. Hier kunnen leerlingen tijdens schooltijd terecht met vragen. Als het nodig is, krijgt uw zoon of dochter een vervangende chromebook. Daarnaast helpen de helpdeskmedewerkers van The Rent Company u ook graag telefonisch verder. De helpdesk is bereikbaar van maandag tot en met vrijdag tussen 09.00 uur en 17.00 uur. Indien u uw chromebook bij een andere leverancier heeft gekocht of gehuurd, bent u afhankelijk van hun service- en onderhoudsvoorwaarden. Bij problemen tijdens de vakantieperiode kan de chromebook worden omgewisseld op het huisadres.

Mag ik de chromebook na de huurperiode houden? +-

Indien u via de ‘The Rent Company’ een chromebook heeft gehuurd, kunt ervoor kiezen de chromebook na de huurperiode (36 of 48 maanden) te houden. Dit betekent dat u de borg van € 50,- niet terugkrijgt. Levert u de chromebook na de huurperiode in bij The Rent Company dan krijgt u het borgbedrag wel terug. 

Wat gebeurt er na de looptijd van drie of vier jaar? +-

Vijf jaar geleden begon de eerste school in Nederland met chromebooks. Deze apparaten werken nog steeds. Mocht de levensduur van de chromebook van uw kind beëindigd zijn dan verwachten we dat u een nieuw apparaat koopt of huurt. The Rent Company heeft overigens een speciaal aanbod voor leerlingen die al vier jaar gebruik hebben gemaakt van hun service.

Waar kan ik met andere vragen terecht? +-

Heeft u een andere vraag of was het antwoord niet voldoende, dan kunt u contact met ons opnemen. Voor technische vragen kunt u terecht bij de afdeling ICT: ict@mendelcollege.nl. Voor overige vragen kunt u terecht bij conrector mw. M. van Tol: info@mendelcollege.nl

Ontdek je talenten